arrow_drop_up arrow_drop_down
12 juli 2020 
in Sport

Gezond afvallen door functioneel trainen

Wat vind jij belangrijk als je gaat sporten? Wil je voldoende variatie, plezier, sterker worden, je sociale contacten onderhouden? Of wil je voornamelijk dat een workout zo effectief mogelijk is en deze bijdraagt aan je gewenste doel(en)? Ben jij bekend met de term: functioneel trainen? Als je het mij vraagt is dit één van de effectiefste trainingsmethodes voor vrouwen die sterker willen worden, een betere conditie willen opbouwen, energieker de dag door willen komen en graag de overtollige kilo’s kwijt willen.

Wat is functioneel trainen?

Simpel vertaalt betekent dat functioneel trainen de dagelijkse activiteiten zoals traplopen, wandelen, fietsen, met de kinderen spelen, boodschappen tillen en het huishouden doen verbetert.

Tijdens een functionele training voer je dus functionele oefeningen uit vanuit je eigen lichaamsgewicht of met behulp van materialen. Deze methode draagt bij aan bewegingen die een dagelijks onderdeel zijn van je leven.

Het lichaam is één grote spier

Het belangrijkste uitgangspunt bij functionele oefeningen is dat je het gehele lichaam gebruikt bij deze methode.  Bekijk de video (slechts 30 sec.) voor een impressie van de groepstrainingen bij Believe in.

Bij al deze oefeningen wordt er niet 1 specifieke spiergroep getraind maar het lichaam wordt gezien als één grote spier.

Dit zorgt voor een verbetering van je:

  • Mobiliteit
  • Stabiliteit
  • Flexibiliteit
  • (Spier)uithoudingsvermogen
  • Algehele fitheid
  • ROM (Range of motion) oftewel je bewegingsvrijheid

Laten we eens kijken naar de belangrijkste verschillen tussen krachttraining en een functionele training.

Krachttraining

  • Isolerende oefeningen waarbij de focus ligt op één specifieke spiergroep.
  • Vaak met behulp van machines waardoor je je bewegingsvrijheid aanzienlijk beperkt.
  • Geen oefeningen die bijdragen aan bewegingen uit het dagelijks leven.
  • Overbelasting en blessuregevoeligheid komt regelmatig voor.


Functioneel training

  • Compound oefeningen waarbij je het lichaam benadert als één geheel en meerdere spieren bij een beweging worden betrokken.
  • Gebruik makend van het eigen lichaamsgewicht of materialen als hulpmiddel om de bewegingsvrijheid van het lichaam te vergroten.
  • Oefeningen gebaseerd op het vrijer, energieker en fitter door de dag komen en bewegingen uit het dagelijks leven.
  • Lagere kans op overbelasting en blessures omdat je meerdere spiergroepen tegelijk traint en daarbij de mobiliteit van de gewrichten versterkt.

Hiermee suggereer ik niet dat krachttraining slecht is. Integendeel zelfs. Ik heb het hier over de reguliere krachttraining waarbij er in een trainingsschema veelal isolerende oefeningen worden toegepast om hypertrofie (spiergroei) te creëren.

Overigens kan je met functionele oefeningen ook prima trainen om sterker en strakker te worden. Kom maar eens langs voor een gratis proefles en ervaar wat deze trainingsmethode voor je kan betekenen.

Past in ieder doel

Of je nu als doel hebt om gewicht te verliezen, strakker te worden, meer conditie te krijgen of je algehele energielevel wilt verhogen. Functioneel trainen draagt bij aan al deze doelen.

Bij Believe in hebben we daarom 5 verschillende FIT workouts die ieder een andere invalshoek benaderen. Door het toepassen van deze 5 verschillende FIT workouts zal je aanzienlijk fitter, energieker, sterker en zelfverzekerder worden.

De kwaliteit van je dagelijks leven zult sterk verbeteren. Doordat je regelmatig workouts toepast die de dagelijkse handelingen ondersteunt en verbeteren zal je dit ook opmerken in het dagelijks leven.

Ineens sta je niet meer te hijgen na het traplopen. Ineens heb je ’s avonds nog de energie om met je kids een activiteit te doen. Ineens heb je de fut om een lekkere gezonde maaltijd te koken.

Kortom: functioneel trainen draagt niet alleen bij aan je doel maar zorgt dat je weer lekker in je vel zit en zelfverzekerd voor de dag kunt komen.

De belangrijkste uitgangspunten

  • Het lichaam wordt benadert als één geheel.
  • Je verbetert de algehele fitheid (mobiliteit, stabiliteit, (spier)uithoudingsvermogen, ROM) van het lichaam.
  • Je kunt oneindig variëren in de soorten oefeningen waardoor je keer op keer weer een trainingsprikkel afgeeft aan je lichaam en je dus gegarandeerd sterker, fitter en energieker wordt.
  • Voor zowel beginners als gevorderde sporters is er voldoende variatie, uitdaging en plezier toe te passen.
  • Je bepaalt zelf je trainingsintensiteit doordat je vanuit je eigen lichaamsgewicht traint en met behulp van materialen.

Kom dus los van de reguliere fitness waar de zalen vol staan met hardloopbanden, crosstrainers en fitnessapparatuur. Train je lichaam super effectief en voel je binnen no-time weer een fitte, energieke vrouw die lekker in haar vel zit.

Bij Believe in bieden wij groepstrainingen aan in de buitenlucht (nog eens een groot voordeel) gericht op deze functionele trainingsmethode.

Kom je een proefles meedoen? Reserveer dan hier je eerst FIT workout.

Over de schrijver
Wij van Believe in helpen vrouwen op de meest effectieve manier een gezond gewicht te laten bereiken en vooral ook te behouden. Dit doen wij fysiek (groepstrainingen, small group trainingen, personal training) en digitaal (cursussen, blogs, video's, webinars). Laat je inspireren en zet jezelf en je gezondheid op nummer 1.
Reactie plaatsen