Wil je een duurzame levensstijl creëren? Let dan op deze 4 valkuilen
21 april 2022 
4 min. leestijd

Wil je een duurzame levensstijl creëren? Let dan op deze 4 valkuilen

Voordat we aan dit artikel beginnen laat ik eerst duidelijk maken wat er wordt bedoeld met een duurzame levensstijl.

Een duurzame levensstijl is namelijk niet hetzelfde als een gezonde levensstijl of een fitte levensstijl.

Duurzaam leven in de context van jouw gezondheid houdt in dat je visie is gericht op de lange termijn.


Hanteer je een duurzame levensstijl dan investeer je NIET in:

  • Korte termijn oplossingen
  • Calorieën tellen
  • Dieten
  • Detoxen
  • Zoveel mogelijk sporten om zo snel mogelijk af te vallen
  • Het fysieke element (sporten en eten om er goed uit te zien als enige doel)
  • Snelheid (onrealistische verwachtingen hebben over wanneer jij je doel kan bereiken)


Bij een duurzame levensstijl investeer je in:

  • Lange termijn oplossingen
  • Positieve gedragsveranderingen
  • Gezonde gewoontes
  • Een wekelijkse sportroutine
  • Structuur, rust en overzicht
  • Een evenwichtig voedingspatroon zonder jezelf restricties op te leggen
  • Balans (binnen de pijlers: gedrag, structuur, voeding, beweging, ontspanning)


Laten we kijken wat de meest gemaakte fouten zijn wanneer vrouwen graag gezonder willen leven en daaraan een doelstelling koppelen zoals afvallen, een betere conditie of een lichaam dat weer in shape moet komen na de bevalling.


VALKUIL 1: Je hebt geen plan of je houdt het te oppervlakkig

Jezelf gezonde gewoontes aanleren. Een betere balans binnen het gezin. Meer slaapuren pakken. Regelmatiger sporten. Voor al deze elementen is er een plan nodig. Zijn er afspraken nodig binnen het gezin.

Als je een duurzame levensstijl wilt opbouwen dan zal je een duidelijk doel moeten hebben. Een gericht plan / strategie en dit weer in kleine dagelijkse stappen willen uitvoeren.

Zonder doel of plan zal je blijven cirkelen in dezelfde gewoontes als die je nu hebt. En laat je die nu net willen doorbreken!


VALKUIL 2: Je wilt je doelen veel te snel bereiken

In welke tijdsperiode ben je 3 / 5 of 10 kilo aangekomen? Het was vast niet binnen 3 weken.

En dat is precies wat we verwachten als we besluiten om die overtollige kilo's achter ons te laten. Hoe sneller hoe beter. Begrijpelijk maar realistisch is het niet.

Val jij steeds in dezelfde valkuil door van niets naar 5 keer in de week te sporten? Door super weinig te eten zonder dat je echt de juiste voedingsstoffen binnen krijgt? Dan weet je inmiddels dat je altijd weer terugvalt.

Je wilt beter voor jezelf zorgen vanuit een sterke mindset. Je wilt je gezondheid op nummer 1 zetten en als je dat een langere periode weet vol te houden zal je zien dat de kilo's die je kwijt wilt 'vanzelf' zullen verdwijnen.

Investeer altijd in gezonde gewoontes. Ga iedere dag voor een kleine stap vooruit. En bouw aan een duurzame levensstijl voor de lange termijn.

Ja, het duurt inderdaad een stuk langer. Maar de kilo's die eraf zijn zijn blijvend.


VALKUIL 3: Je kijkt alleen naar het fysieke element

Een door social media gecreëerd fenomeen. Alles draait om het uiterlijk. Alles doen we voor het uiterlijk. Want daar draait het toch om?

Je sport om er goed uit te zien. Je eet om je lichaam in shape te houden. Je slaapt voor een mooie en glanzende huid.

Of sport jij om je stresslevel te verlagen en om je hoofd even lekker leeg te maken. Eet jij om je lichaam te voeden en je hormoonhuishouding in balans te houden. Slaap jij om je hersenen de dag te laten verwerken en de volgende morgen weer energiek en fit op te kunnen staan.

Er is niets mis om te sporten en daarbij strakker te willen worden.

Wat wel een grote fout is is dat je je alleen maar richt op het fysieke element. Denk jij dat alles draait om jouw lichaam en is dat je enige drijfveer dan ga je het op de lange termijn niet vol houden.


VALKUIL 4: Je hebt er niet alles voor over

  • Een terrasje pakken op een zomerse avond of toch je sportmoment pakken?
  • Op tijd naar bed gaan of toch nog die ene aflevering kijken met je partner?
  • De fiets pakken om je kindje van de opvang te halen of toch makkelijk en even snel met de auto?
  • Geen zin om te koken maar toch een gezonde maaltijd op tafel zetten of je eraan toegeven en een pizza'tje bestellen?

Je dagelijkse keuzes bepalen je resultaat op de lange termijn. Je mag af en toe best cheaten. Je moet vooral lekker genieten van het leven maar maak je dit tot een gewoonte dan zal je duurzame levensstijl eronder te komen leiden.

Heb je er niet alles voor over om je doel te bereiken en je plan uit te werken dan zal dat zichtbaar zijn in je dagelijkse gewoontes en je gezondheid.


Herken jij jezelf in bovenstaande en heb je dezelfde valkuilen? Je hier bewust van zijn is een hele mooie eerste stap naar een duurzame levensstijl.

Als je klaar bent om je sport routine nieuw leven in te blazen dan heb ik een online trainingsprogramma voor je van 5 weken waarbij je 1 keer per week gaat sporten. Want we willen niet in valkuil nummer 2 trappen   .

Mocht je liever buiten sporten in je woont in de omgeving Dordrecht neem dan eens een kijkje naar onze speciale groepstrainingen voor vrouwen.

Over de schrijver
Wij van Believe in helpen vrouwen op de meest effectieve manier een gezond gewicht te laten bereiken en vooral ook te behouden. Dit doen wij fysiek (groepstrainingen, small group trainingen, personal training) en digitaal (cursussen, blogs, video's, webinars). Laat je inspireren en zet jezelf en je gezondheid op nummer 1.
Reactie plaatsen