Sporten in de kou! 5 belangrijke tips
25 november 2020 
in Sport
3 min. leestijd

Sporten in de kou! 5 belangrijke tips

Nu de R weer in de maand is verschenen weten we wat ons te wachten staat. Sporten in de kou. De temperatuur is aan het dalen dus het wordt tijd om die winterjas weer uit de kast te halen. Vind jij het lekker om in deze maanden buiten te sporten? Of zoek je toch liever een warmer plekje op. Wij vinden het heerlijk en het brengt ook vele voordelen met zich mee. Om je deze wintermaanden goed te kleden op de kou geven wij je graag wat belangrijke tips mee.

Wat gebeurt er met je lichaam als het wordt blootgesteld aan kou?

Kou heeft een grote invloed op ons functioneren en de spieren. Het lichaam heeft leuke trucjes om te voorkomen dat de lichaamstemperatuur daalt. Een normale lichaamstemperatuur is 37 graden en dit wil je lichaam graag zo houden. Als je de kou in gaat gebruikt het lichaam een mechanisme dat we vasoconstrictie noemen oftewel bloedvatvernauwing. Het bloed blijft zo dicht bij de huid waardoor je minder snel afkoelt. Daarom krijg je dus ook sneller koude handen en voeten. Ook kan het lichaam gaan rillen. Rillen is het snel samentrekken van de spieren in het lichaam. Dit kost energie en dat levert natuurlijk weer warmte op.

Ademhaling

Heb je wel eens vaker buiten gesport in de kou? Als je meetraint met onze groepstrainingen wel! Dan heb je vast ook gemerkt dat het je lichaam een stuk meer energie kost om in de kou te sporten. Veel meer dan wanneer het warm is buiten. Dit alles heeft te maken met je ademhaling. Wanneer je lucht inademt, adem je vocht in. Dit vocht verwarmt je lichaam en adem je vervolgens ook weer uit. De warmte die je lichaam weer verlaat zorgt er ook voor dat je afkoelt. Als de lucht koud en droog is, haal je meer en dieper adem en verlies je lichaam meer warmte en dus energie.

Let op de volgende 5 tips als jij lekker buiten gaat sporten in de kou! En wil je graag een keer meedoen met onze groepstrainingen? Ervaar dan een gratis proefles. Zo kom je er meteen achter of de onderstaande tips voor jou werken.

1. Blijf drinken

Drinken is altijd belangrijk. In de zomer grijp je veel sneller naar je bidon om met water je dorst te temperen. In de kou heeft je lichaam tijdens het sporten ook deze dorst maar heb jij dat zelf niet in de gaten. Regelmatig blijven drinken dus!

Koude lucht is droge lucht en kan weinig vocht vasthouden. Je verliest dus veel makkelijker vocht als je in de kou een inspanning levert. Ook het zweet op je lichaam verdampt een stuk sneller. Zorg dus dat jij dat vochtverlies aanvult met water voor je lichaam.

2. Werk in laagjes

Wanneer we het koud hebben en in dit geval in de kou buiten gaan sporten zijn we al snel geneigd om een hele dikke broek en een warm vest aan te trekken. Beter is het om in laagjes te werken. De lucht die ontstaat tussen de kleding zit als het ware gevangen en zorgt dus voor een isolatielaag tegen de kou. Een voordeel als je werkt in laagjes is dat je altijd makkelijk weer iets kan uitrekken mocht je het toch te warm krijgen.

Als de temperatuur rond het vriespunt ligt kies dan voor thermo-ondergoed. Het materiaal wat hiervoor is gebruikt noemen we polypropyleen. Het materiaal neemt geen vocht op maar geeft het door aan de volgende laag. Zo blijft je huid droog en blijf je lekker warm. Trek vervolgens een t-shirt aan en een vestje erover. Staat er veel wind? Bescherm jezelf dan met een windjack.

3. Houd je hoofd warm

Houd je hoofd koel is het gezegde. Maar niet als je gaat sporten in de koude buitenlucht. Het lichaam verliest warmte het snelst via het hoofd. Ook de voeten en handen doen graag mee. Maar omdat de hoofdhuid niet volledig kan worden afgedekt zoals bij de handen en voeten is dit een belangrijke bron van warmteverlies. Probeer je hoofd dus zoveel mogelijk te beschermen met een petje, een muts, oorwarmers of een dikke sjaal om de nek.

4. Veiligheid gaat voor

Altijd gaat je eigen veiligheid voor. Heb je je dus voorgenomen om een lekker rondje te gaan hardlopen maar begint het te ijzelen? Blijf binnen. Jammer, maar binnen kan je ook leuke workouts doen hoor! Schat in of het met koud weer veilig is om buiten te gaan sporten en blijf altijd binnen bij storm, ijzel, gladheid, of onweer.

 

5. Eet goed

Nee niet erna, maar van te voren! Is het erg koud buiten nuttig dan een koolhydraatrijke maaltijd. Omdat je lichaam meer energie nodig heeft in de kou zijn koolhydraten een perfecte brandstof voor je lichaam. Denk dus aan een maaltijd met volkorenpasta of zilvervliesrijst.

 

Vanaf nu kan jij dus met bovenstaande punten rekening houden als je in de kou gaat sporten. Je weet nu wat er met je lichaam gebeurd en waarom het je lichaam meer energie kost om in de kou te sporten. Ben jij een echte buitensporter, ook al is het koud buiten?

Over de schrijver
Wij van Believe in helpen vrouwen op de meest effectieve manier een gezond gewicht te laten bereiken en vooral ook te behouden. Dit doen wij fysiek (groepstrainingen, small group trainingen, personal training) en digitaal (cursussen, blogs, video's, webinars). Laat je inspireren en zet jezelf en je gezondheid op nummer 1.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down