Mijn afvalproces: Weg met de zwangerschapskilo's (update 1)

Het afvalproces. Het fascineert mij. Waarom lukt het de ene vrouw moeiteloos en waarom blijft de andere vrouw er jaren mee worstelen. Waarom houden maar zou weinig vrouwen hun nieuwe slanke lichaam waar ze zo trots op zijn vast? Waarom vervallen we weer terug in oude patronen? Waarom is het zo moeilijk om die laatste zwangerschapskilo’s kwijt te raken?

Voor niemand is hier 1 duidelijk antwoord op. We zoeken naar hét collectieve geheim van afvallen. We zoeken die ene missende sleutel. Dat ene ontbrekende puzzelstukje.

Maar na jarenlange ervaring in het coachen van vrouwen naar een gezond en slank lichaam weet ik dat er niet 1 manier is die werkt. Niet 1 methode die het voor je gaat doen.

In tegenstelling zelfs. Je leest vaak dat afvallen helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Maar makkelijk te noemen is het zeker weten ook niet.

Omdat het afvalproces voor iedereen anders verloopt heb ik besloten om mijn proces met je te gaan delen. Hoe ik mijn gewicht ga verliezen na de zwangerschap. Want of je nu die zwangerschapskilo’s kwijt wilt of een andere reden hebt om af te vallen doe ik dit vooral om je te inspireren en jou te laten zien dat als ik het kan, jij het ook kan!

DOEI ZWANGERSCHAPSKILO’S

Op 13 januari 2020 ben ik bevallen van een prachtige dochter. Haar naam is Daiya en ook over het moederschap schrijf ik zo nu en dan een blog.

Nu ik deze blog schrijf is het vrijdag 1 mei. Ik heb zojuist besloten om vanaf maandag 4 mei mijn proces te gaan starten. In mijn geval wil ik graag een slanker lichaam. Wil ik mijn broeken van voor de zwangerschap weer kunnen passen. En wil ik mij een stuk zelfverzekerder voelen over mijn lichaam. Ik merk dat de zwangerschapskilo’s die er nu nog aan zitten er niet meer vanzelf af gaan. Ik pas mijn oude broeken niet meer en daarmee loopt mijn zelfvertrouwen toch een klein deukje op. Werk aan de winkel dus!

HOE VERLIES JE GEWICHT?

Vaak hoor ik vrouwen roepen dat ze geen idee hebben waar te moeten beginnen met het creëren van een gezond en slank lichaam. Ik hoop dat mijn blogs je er de komende periode bij gaan helpen want ik zal je heel veel tips gaan geven. Ik zou het ook leuk vinden als je mij wilt volgen op instagram. Hier ben ik dagelijks ook actief en deel ik met regelmaat over mijn levensstijl. Je vindt mij op het profiel @believe_in_outdoortraining.

De eerste stap die ik zet is het gebruik van de VHT-methode. Oftewel het verleden, heden en toekomst. In deze eerste cruciale stap creëer je een sterk fundament, duidelijkheid en stippel je de route uit naar je einddoel.

1. [VERLEDEN] Wat heb je gedaan?

De grooste fout die wordt gemaakt is dat we veel te snel willen en in ons hoofd al bij het einddoel zijn. Het proces daarentegen is vele malen belangrijker. Je wilt dus eerst onderzoeken wat je de afgelopen periode hebt gedaan. Ik doe dat op de 5 pijlers: mindset, structuur, voeding, sport en ontspanning. Ik heb hier een superhandige tool voor ontwikkelt. Dit is de Fit Lifestylse Scorecard die je gratis kunt downloaden en waar je binnen 5 minuten jouw gezondheidsscore kunt checken.

2. [HEDEN] Waar sta je nu?

Onderzoek vervolgens waar je op dit moment staat. Meten is weten! Dus verzamel data over je fysieke lichaam. Maak foto’s van je lichaam om de progressie te kunnen zien. Meet je borst, buik en heupomvang. Ga eventueel op de weegschaal staan, maar besef wel dat de kilo’s die je daar ziet puur de massa is van je lichaam. Staar je dus niet blind op je gewicht. Die centimeters en foto’s zijn veel waardevoller.

3. [TOEKOMST] Waar wil je naar toe?

En dan ga jij je route bepalen. Allereerst bepaal je waar je over 1 jaar wilt staan. Doe dit zo gedetailleerd mogelijk. Hoe zie je eruit? Welke kledingmaat heb je? Hoe ziet je voedingspatroon eruit? Je sport routine? Hoe ga je om met rust en structuur? Wat zijn de woorden die je gebruikt en de gedachtes die je denkt? Vervolgens ga je van 1 jaar naar 6 maanden, van 6 maanden naar 3 maanden en zo komt de route steeds dichterbij. Om je eindstation succesvol te behalen gaat het erom wat je dagelijks doet. De hobbels en bergen die je onderweg tegenkomt. De vlakken wegen met geluksmomenten waarop je even mag genieten van het behalen van je tussenstation. Welke acties je vandaag uitvoert en welke stappen je dagelijks zet bepalen hoe succesvol jij zult zijn in het behalen van een gebalanceerde levensstijl.

De VHT-methode is voor mij dé manier om een sterk fundament neer te zetten in het proces van een fit, slank en gezond lichaam. Ik deel nu mijn VHT-methode met je.

[VERLEDEN] Wat heb ik gedaan?

Mindset: Sinds de geboorte van Daiya ben ik in mijn mind veelal met haar bezig. Wanneer moet ze een flesje? Zal ik met haar gaan wandelen? Hoe kan ik haar beschermen tegen het corona virus? Verder heb ik beperkende gedachte zoals: “pas ik ooit weer in mijn broeken?”. “Wordt ik weer net zo fit als voor de zwangerschap of is mijn lichaam nu voorgoed anders?” “Kan ik met dit lichaam tevreden zijn?”

Structuur: De Believe in weekplanner gebruik ik sporadisch. De ene week wel en de andere week niet. Ik weet dat het mij zoveel rust geeft maar toch zit het invullen van de weekplanner na de bevalling niet meer als een gewoonte in mijn systeem.

Voeding: Oei! Na de bevalling heb ik alles gegeten wat al die tijd niet mocht. Sushi, biefstuk, filet americain en heel veel zacht gekookte eitjes. En de gewoonte die ik heb gecreëerd van veel chocolade eten tijdens de zwangerschap heb ik tot op heden nog niet achter mij gelaten. Oh ja! En wijn natuurlijk. Dat gaat er ook goed in. Kortom. Mijn ontbijt, lunch, tussendoor en snackmomenten wil ik verbeteren. Het diner gaat daarentegen goed. Ik kook met verse producten en varieer voldoende.

Beweging: Wandelen heb ik tijdens de zwangerschap dagelijks gedaan. En dat doe ik nog steeds. Heerlijk de polder in. Even een lekker blokje om met de kinderwagen. Daiya vind het heerlijk. Qua sport gaat het ook weer de goede kant op. Doordat ik een keizersnede heb gehad was het herstel pittig en moest ik echt weer vertrouwen krijgen in mijn lichaam. Sinds een maand sport ik nu 2 keer per week. Dit wil ik nog omhoog schroeven maar voor nu ben ik dik tevreden.

Ontspanning: Hier hecht ik zoveel waarde aan. Momenten voor mijzelf. Juist nu ik een dochter heb snak ik er nog meer naar. Maar oh my wat is dat een uitdaging nu we fulltime thuis zijn met zijn drieën. Ik zou dus meer ontspanning willen hebben maar door de gehele situatie kan ik daar nu even niet zoveel aan veranderen. Wat ik wel zelf kan doen is op tijd aangeven dat ik toch tijd voor mijzelf nodig heb en dan sluit ik mij op in de slaapkamer met een goede serie en vaak met een lekkere reep chocolade.

[HEDEN] Waar sta ik nu?

Vanochtend ben ik op de weegschaal gaan staan en deze vertelde mij het volgende:

Metingen Charda Stefanov

Ik ben tijdens mijn zwangerschap bijna 20 kilo aangekomen. Ik woog op het eind 79 kilo. De eerste 10 tot 12 kilo vlogen er zo af. Zeker door het geven van borstvoeding merkte ik dat mijn lichaam zoveel energie nodig had. En die kilo’s vlogen eraf. Ik dacht nog “Oh binnen no-time ben ik weer op mijn oude gewicht”. Maar na 2 maanden stagneerde de boel en zoals je nu ziet weeg ik op dit moment 67,4 kilogram. Verder zie je dat mijn vetpercentage flink omhoog is gegaan. van 24% vet voor de zwangerschap met 28% na de zwangerschap.

Ondanks dat wij als vrouwen altijd dat gewicht zwaar laten meetellen wil ik je vragen daar toch zo min mogelijk naar te kijken. Zoals je ziet is je lichaam samengesteld uit vet, spier, vocht en botmassa. Door puur en alleen naar je gewicht te kijken en daaruit conclusies te trekken doe je jezelf teniet.

Ik ga mij dus focussen op de progressie foto’s die ik heb gemaakt. En mijn vetpercentage.

[TOEKOMST] Waar wil ik naar toe?

Ik heb mijn route uitgestippeld en helder voor mijzelf waar ik over 1 jaar, 6 maanden en 3 maanden wil staan. Voor de relevantie van dit blog deel ik nu alleen mijn 3 maanden doel met je zodat ik je ook mee kan nemen in dit proces en je kan laten zien hoe ik deze weg ga bewandelen om de eerste tussenstop te halen.

  1. Ik wil mijn vetpercentage binnen 3 maanden terugbrengen naar 24%.

OVERZICHT 1 juni 2020 - Vetpercentage van 26,5% 1 juli 2020 - Vetpercentage van 25% 1 augustus 2020 - Vetpercentage van 24%

  1. Ik wil op 1 augustus mijn oude broeken (maat 36 / 38) weer passen.

De route van Charda Stefanov

HEB JIJ DE TOEWIJDING?

Nu je WEET waar je naar toe WILT moet je het gaan DOEN. Daarom verbind ik me aan mijn route door de commitment met mijzelf aan te gaan. Ik doe dit door 5 commitments met mijzelf af te spreken die ik nog krachtiger maak met het woordje “omdat”:

  1. Ik ga iedere week mijn planner invullen omdat ik weet dat gezond eten begint bij de juiste structuur
  2. Ik drink de eerste maand geen alcohol omdat dit mij de juiste focus geeft.
  3. Ik kook uitsluitend met verse ingrediënten omdat dit de gezondste en snelste manier is om mijn zwangerschapskilo’s kwijt te raken.
  4. Ik beweeg dagelijks minimaal 30 minuten en sport minimaal 2 keer per week omdat dit mij keer op keer weer een heerlijke energieboost geeft en mijn mindset sterk houdt.
  5. Ik plan iedere week minimaal 2 ontspanningsmoment in omdat ik mijn gezondheid op nummer 1 zet om er zo te kunnen zijn voor mijn gezin

TIPS

De 4 belangrijkste tips uit dit blog voor jou: 1. Heb jij geen idee waar te beginnen met afvallen? Probeer dan eens de VHT-methode. De basis voor de route naar een gezond en slank lichaam. 2. Download de gratis Fit Lifestyle Scorecard en ontdek binnen 5 minuten hoe gezond jouw levensstijl daadwerkelijk is. 3. Geen fancy weegschaal in huis? Maak dan progressie foto’s en meet je omvang zoals bijv. je borst, buik en heupomvang. Dit is ook een prima tool om je vooruitgang te zien. 4. Committeer je aan je route/doelen door een X aantal ‘regels’ met jezelf af te spreken en deze daadkrachtiger te maken met het woordje “omdat”.

Ik wil je heel veel succes wensen met het verliezen van jouw (zwangerschaps)kilo’s. Begin dus bij de basis en ga voor de lange termijn oplossing. Heb je vragen? Mail mij dan gerust op charda@believein.nl en dan kijk ik graag wat ik voor je kan doen.

Ook heb ik nog iets tofs voor je. Want op vrijdag 15 mei start mijn instagram cursus over het krijgen van meer grip op je voeding. Onmisbaar als je succesvol wilt afvallen. T/m 8 mei kan je nu profiteren van het early bird ticket!

Ik wil succesvol afvallen