Hoe bouw je een nieuwe sport routine in corona tijd?

Je gezondheid op nummer 1 zetten. In deze tijden belangrijker dan ooit. Maar hoe blijf je fit en gemotiveerd tijdens de corona crisis nu je verplicht wordt om op een andere manier te sporten dan je gewend bent.

Wellicht biedt jouw sportclub live workouts aan. Misschien ben je het hardlopen weer gaan oppakken of doe je samen met de kids leuke sportieve spelletjes.

Tegelijkertijd vind je het ook maar al te lastig om je sportmomenten in te bouwen. Ook al is de tijdsdruk weggevallen. Soms voelt het alsof je het drukker hebt dan ooit. Je man werkt thuis, je kids vragen al je aandacht. Je sport routine zoals je die gewend was is verdwenen.

De gewoontes die je hebt opgebouwd zijn weg. De structuur van de dag is compleet anders. Met behulp van het 4C model bouw jij thuis aan een nieuwe sport routine.

1. CONSISTENTIE

Consistentie is de sleutel naar een gezonde leefstijl. Houdt structuur aan in je week. Plan je sportmomenten in op vaste dagen en tijdstippen. Trek je sportkleding alvast aan als je merkt minder motivatie te hebben. En laat het excuus: “Ik heb geen zin om te gaan sporten” of andere stemmetjes in je hoofd geen discussie met jezelf zijn. Zie deze crisis als een nieuwe start om je sport routine weer op te pakken. Zie het als een kans om je sportiviteit te vergroten en geef daarbij het goede voorbeeld aan je gezin.

2. COMMUNICATIE

De basis van je motivatie om te blijven sporten zit tussen je oren. Oftewel je mindset. Hoe zijn jouw gedachtes deze dagen? Wanneer je in jezelf gelooft en vertrouwt dan is de kans groot dat je je sport routine blijft vasthouden. Wees duidelijk naar jezelf wat je nu echt wilt. Wees ook niet te streng voor jezelf. Begin bij het begin. Hoe zag jouw sport routine eruit voor de corona crisis? Als je toen ook al niet veel sportte is het niet realistisch om jezelf nu op te leggen 4 keer in de week te sporten. Communiceer op mentaal en fysiek niveau met jezelf. Luister wat je lichaam nodig heeft.

3. COMMITMENT

Commitment creëert actie! Actie zorgt voor motivatie om je sport routine op te pakken. Maar hoe creëer je nu meer toewijding? Maak een planning voor jezelf hoe jouw sport routine er uitziet tijdens de corona crisis. Vervolgens maak je een concreet doel om je te verbinden met je sport routine. Toewijding betekent dat je geen negatieve gedachtes toelaat. Je niet met jezelf in discussie gaat. Commitment betekent dat je kijkt naar mogelijkheden. Denk in oplossingen. Commitment betekent dat je je gezondheid op nummer 1 zet. En dat is precies wat je nodig hebt om een nieuwe sport routine vanuit huis te creëren.

4. CREATIVITEIT

De laatste C staat voor creativiteit. Want de corona crisis doet een groot beroep op dit element in ons dagelijks leven. De afgelopen weken heb jij moeten improviseren om alles draaiende te houden binnen het gezin. En dat is je vast en zeker gelukt.

Om je sport routine thuis ook succesvol te laten zijn dien je creatief te zijn. Kijk naar wat je leuk vind om te doen. Kijk wat lokale sportclubs aanbieden en of dit bij jouw wensen en behoeften aansluit. Het is belangrijk om voldoende variatie in je sport routine aan te brengen. Focus je dus niet alleen op je conditie, maar pak ook de spieren aan, je balans en de flexibiliteit en mobiliteit in het lichaam.

DE “IK SPORT THUIS” KAART

Believe in kan jou helpen om je sport routine nieuw leven in te blazen met het bovenstaande 4C model. Ik heb jarenlang ervaring in het coachen van vrouwen die effectief gewicht willen verliezen. Door de corona crisis bieden wij onze succesvolle outdoortrainingen nu online aan.

Iedere workout is gevarieerd, uitdagend en ook goed te volgen voor beginnende sporters. De thema’s die terugkomen in de workouts zijn onder andere BBB, High Intensity en Full Body. De workouts worden live aangeboden op vaste tijdstippen. Zo bouw je aan de consistentie en commitment om je sport routine succesvol in te bouwen in jouw dagelijks leven.

Heb je interesse in de #iksportthuis kaart? Hier vind je meer informatie.