4 Schouderoefeningen voor Vrouwen

De schouder is een complexe gewricht. Het vormt de verbinding van je schouderblad en bovenarm. Het schoudergewricht heeft de grootste Range Of Motion oftewel bewegingsvrijheid van het gehele lichaam. Daarom is de kans ook groter op het ontwikkelen van schouder blessures.

Extra belangrijk dus om een goede techniek uitvoering aan te houden tijdens jouw workouts. Ik bespreek in dit artikel de meest gemaakte fouten tijdens schouderoefeningen, veel voorkomende oefeningen en techniek uitvoering. Dit behandel ik ook allemaal op mijn YouTube kanaal. Daar vindt je tevens 4 effectieve schouderoefeningen voor vrouwen.

MEEST GEMAAKTE FOUTEN

1. Te grote range of motion

Zoals ik al eerder schreef heeft de schouder een grote bewegingsvrijheid. Tijdens oefeningen zie ik vaak dat vrouwen (als voorbeeld de side raise) de dumbells te ver omhoog brengen. De dumbells omhoog brengen tot schouder hoogte is voldoende en vele malen effectiever.

2. Ongecontroleerd bewegen

Tijdens de outdoortrainingen van Believe in starten we vaak met een circuit gericht op het versterken van de spieren. Denk aan 12 oefeningen die iedere 1 minuut duren.

Tijdens het doordraaien naar een nieuwe oefening zie ik vrouwen vaak direct starten zonder de basis houding aan te nemen en de juiste spierspanning op te zoeken.

Begin je met een nieuwe oefening? Ga altijd eerst rechtop staan. Zet je voeten op heupbreedte, knieën van het slot, creër spanning op de buikspieren en een lichte holling in de rug.

Zo ga je van een ongecontroleerde beweging zonder basis spierspanning naar een gecontroleerde, veilige beweging en haal je meer effectiviteit uit je workout.

3. Compenseren

Compenseren zie je vaak gebeuren wanneer een oefeningen te zwaar wordt. De spieren die rondom het gewricht van de schouder liggen zijn kleine spiergroepen. Als je vaker je schouders traint weet je dat de verzuring snel optreedt en de spieren onwijs kunnen gaan branden.

Op zo’n moment kan iemand gaan compenseren. Wat je dan vaak ziet is dat vrouwen de kracht uit bijvoorbeeld de rug of benen halen. Wil je alleen de focus op de schouders dan is het belangrijk om te isoleren. Haal dus al je kracht puur en alleen uit je schouder. Merk je dat je wilt gaan compenseren met andere spieren? Neem dan even kort rust en herpak jezelf weer.

EFFECTIEVE SCHOUDEROEFENINGEN

Dit zijn de meest voorkomende schouder oefeningen voor vrouwen:

Bovenstaand rijtje zijn basis oefeningen die je regelmatig terug ziet in de fitness. Om meer uit je workout te halen vind ik het persoonlijk fijner om leuke variaties te bedenken en zo een goede trainingsprikkel te geven aan de spieren rondom de schouder.

In deze video vind je 4 effectieve schouderoefeningen terug die je tijdens je workout routine kan uitvoeren.

Wil jij een outdoortraining ervaren van Believe in en woon je in de omgeving Dordrecht? Dan nodig ik je graag uit voor een gratis proefles.