Gezondheid, bij jou op nummer 1?

Wat verstaan we nu eigenlijk onder gezondheid? Wat betekent gezondheid voor jou? 1 ding is zeker. Gezond leven is voor ieder persoon belangrijk. Maar staat het bij jou ook echt bovenaan op je lijstje? Voor de meeste personen is werk, gezin, sociale contacten en hobby’s hetgeen waar de meeste tijd en energie in wordt gestoken.

Waarom gezondheid op nummer 1 moet staan?

Stel je voor. Je bent een vrouw en getrouwd met de liefde van je leven, jullie hebben twee prachtige kinderen. Je werkt 4 dagen, 32 uur in de week. Je werk is erg belangrijk voor je, omdat je het beste voor je kinderen wilt. Je wilt dat ze voldoende eten hebben en warm gekleed naar school kunnen gaan. Daarnaast heb je ook nog een druk sociaal leven met veel vrienden en vriendinnen. Regelmatig plan je een gezellige avond met lekkere hapjes en glaasjes wijn. Naast al deze drukte weet je dat sporten en gezond eten belangrijk is. En probeer je 2 keer per week naar de sportschool te gaan. Het sporten schiet er helaas nog wel eens bij in want ja….je hebt het zo ontzettend druk.

Dat we het met z’n allen druk hebben is absoluut waar. En de fout die veel mensen maken is dat we het druk hebben met van alles en nog wat maar niet met onze gezondheid. Heb je wel eens iemand horen zeggen: “nee vanavond kan ik helaas niet afspreken, want ik ga heerlijk en gezond voor mezelf koken, daarna ga ik een stukje buiten wandelen en ik duik lekker vroeg me bed in met een goed boek”.

Je wordt al snel bestempeld dat je geen tijd meer maakt voor je vrienden en dat je alleen maar aan jezelf denkt. Dat is nu juist wat we met z’n allen meer zouden moeten doen. Egoïstisch worden en meer aan jezelf denken. Plan inderdaad eens een avond voor jezelf waarin je jezelf heerlijk verwend. Het mooiste is dat het je je dagelijks leven veel fitter en energieker maakt.

Wat verstaan we onder gezond leven?

Gezond leven is dus eigenlijk heel simpel. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging, eet gezond en dit resulteert in een fitter en energieker leven met een gezond gewicht. Je moet er dus wel de tijd voor maken en stoppen met het excuus dat je het druk hebt! Je hebt maar 1 lichaam. Als je niet goed voor jouw lichaam zorgt, kan je niet meer voor je gezin zorgen, kan je niet meer werken en bezig zijn met je hobby’s. Als je niet gezond bent heb je talloze klachten, blessures en pijntjes die steeds weer terug zullen keren. En jou belemmeren in het doen van je dagelijkse bezigheden. Je wilt geld verdienen om te kunnen zorgen voor je gezin. Om leuke dingen te kunnen ondernemen en te genieten van het leven. Dus, zet gezondheid boven aan je lijstje!

Voldoende lichaamsbeweging

Voor een gezond leven is voldoende lichaamsbeweging een onmisbare factor. Als je niet eet dan leef je niet lang meer, als je niet beweeg dan wordt je steeds ongezonder. Bewegen hoort er dus gewoon bij net zoals dat je moet eten en slapen om gezond te blijven. Iedere dag behoor je minsten 30 minuten achter elkaar te bewegen. Denk hierbij aan een heerlijke wandeling in de frisse buitenlucht, een stukje hardlopen of fietsen.

Naast voldoende lichaamsbeweging is het aan te raden om minstens twee keer per week intensief te sporten. Doordat er tijdens het sporten edorfinen worden aangemaakt, zal je merken dat je een beter humeur krijgt. Doe mee met een groepsles op de sportschool of meld je aan voor Functioneel FIT! 😉 waarbij je op een effectieve manier in beweging komt en snel resultaat behaalt.

Gezonde en gevarieerde voeding

Naast voldoende lichaamsbeweging is gezonde en gevarieerde voeding erg belangrijk. Gezond eten hoeft niet veel tijd te kosten. Maak voor de nieuwe week een eetplanning en doe alle boodschappen op 1 dag. Zo hoef je niet iedere dag na te denken wat je ’s avonds voor je gezin op tafel moet zetten. En het bespaart je een hoop tijd.

Probeer zoveel mogelijk gevarieerd te eten. Wissel dus af met verschillende soorten groenten, vlees, vis, fruit, tussendoortjes etc.Vaak hoor ik mensen zeggen dat ze heel gezond eten en weinig snoepen. Als ik dan even doorvraag merk ik al snel dat het allemaal niet zo gezond is als het lijkt. Onbewerkt voedsel is de beste tip die ik je kan geven. Koop vanaf nu NOOIT meer kant-en-klaar maaltijden. Deze bevatten weinig groenten en vezels. Er zit vaak veel verzadigd vet en zout in verwerkt. Kortom heeft het dus weinig voedingswaarde waardoor je binnen een uur vaak weer trek hebt. Kies voor een maaltijd met verse groenten en verse kruiden en specerijen.

Drink daarnaast ook GEEN frisdrank! Frisdrank is een grote calorieën bom en zitten vol met chemische stoffen. Drink water, thee (liefst losse) en koffie.

Voldoende nachtrust

Voldoende nachtrust is belangrijk voor zowel lichaam als geest. Naarmate je ouder wordt heb je minder nachtrust nodig. Jongeren hebben ongeveer 9 a 10 uur slaap nodig. Volwassene hebben gemiddeld 7 a 8 uur slaap nodig. Slaap is erg belangrijk voor mensen die regelmatig sporten, in je slaap zorgt je lichaam namelijk voor spierherstel.

Mensen slapen in een slaapcyclus van 90 minuten. Wanneer je dus wakker wordt tijdens een ongunstige slaapfase zal je alles behalve fit opstaan. Lees voor meer informatie over je slaapritme dit artikel.

Slaaptekort kan zelfs leiden tot overgewicht. Te weinig slaap zorgt voor vermoeidheid overdag. Deze vermoeidheid speelt een grote rol in lichaamsbeweging. Je bent moe, beweegt minder en verbrand dus minder calorieën.

Tips voor een gezonder leven

In het TNS NIPO rapport staat dat 84 procent van de Nederlanders vindt dat ze gezond leven. ‘Gebrek aan discipline’ of ‘geen zin’ zijn redenen voor 55 procent van de Nederlanders om geen gezonde dingen te doen. Voor 34 procent is ‘gebrek aan tijd’ een reden om het niet te doen.

Het is nu dus wel duidelijk dat gezondheid voor iedereen op nummer 1 hoort te staan. Een gezond leven zorgt juist dat je alle activiteiten/verplichtingen/afspraken in het dagelijks leven met energie kan uitvoeren. Draai het vanaf nu dus om en werk aan je gezondheid! Hier nog even de belangrijkste tips voor een gezond leven op een rijtje.