Afvallen lukt niet? Doorbreek de vicieuze cirkel in 5 stappen

Je sport veel maar past je voeding niet aan. Je cijfert jezelf weg voor je gezin. Je bent altijd druk met van alles en nog wat. Je stresslevel schiet met regelmaat flink omhoog. Je wilt wel gezonder leven maar je weet niet zo goed waar je moet starten.

Het gros van de vrouwen zal zich hierin herkennen. Je bent altijd bezig, altijd druk en aan jezelf kom je haast niet toe. Je wilt niets liever dan lekker in de keuken staan en gezonde gerechten bereiden. De tijd en het plezier hebben in sporten. Je wilt lekker met je kinderen kunnen spelen zonder schuldgevoel om nog van alles te moeten doen.

Keer op keer mislukken je afvalpogingen want als je heel eerlijk naar jezelf toe bent ben je niet gelukkig en tevreden met je huidige levensstijl. Je zit in een vicieuze cirkel. Soms gaat het een paar dagen of zelfs een paar weken goed. Maar toch val je steeds weer terug in oude patronen.

Hoe kom je uit die vicieuze cirkel? Hoe kan jij er voor zorgen dat het afvallen dit keer wel gaat lukken?

Ik deel graag 5 stappen met je om uit je oude patronen te keren en je verantwoordelijkheid te nemen over je gezondheid.

STAP 1: Waar sta je nu?

De eerste stap is om te ontdekken waarom je blijft hangen in je vicieuze cirkel. Wat zijn je huidige patronen? Waar loop je tegenaan? Waar zitten jouw valkuilen? Het gevaar zit hem in het dagelijks leven. Voor je het weet is er weer een maand voorbij terwijl je de mooiste plannen had om het deze maand echt anders te gaan doen. Je leeft met je hoofd in de toekomst. Maar je kijkt niet naar het nu. Je kijkt niet naar je huidige patronen. Stel jezelf deze vragen of download onze gratis fit lifestyle scorecard. Met deze scorecard kan jij in één oogopslag zien hoe jouw huidige levensstijl er op dit moment voor staat.

STAP 2: Take it slow

Al 9 jaar coach ik vrouwen naar een gebalanceerde levensstijl. Het grootste struikelblok wat bij veel vrouwen terugkomt is dat zij te snel willen afvallen. Te snel willen afvallen zorgt bijna altijd voor een terugval en houdt de vicieuze cirkel in stand. Die wil je juist doorbreken. We willen dus voor een lange termijn oplossing gaan en daarbij iedere dag een kleine stap zetten. Vraag jezelf dus af wat de eerste kleine stap is om je patronen te doorbreken. Als hulpmiddel kan je de scorecard gebruiken. Op welke pijler scoor jij beduidend minder goed dan op de andere pijlers? En welke eerste kleine stap kan je vandaag zetten om die score te verhogen?

STAP 3: Waar wil je over 1 jaar staan?

Nu je in kaart hebt gebracht hoe je huidige levensstijl eruit ziet en je weet welke eerste kleine stap je gaat zetten kan je toewerken naar je lange termijndoel. Waar zou je over 1 jaar willen zijn? Hoe voel je je? Hoe ziet je voedings- en bewegingspatroon er dan uit? Hoe wil je dat je lichaam eruit ziet? Welke kledingmaat zou je dolgraag willen hebben? Vaak weten we totaal niet wat we nu echt willen bereiken. Breng dit in kaart.

STAP 4: Plannen!

Maak een planning gericht op het beeld waar jij over 1 jaar wilt staan. Wat is er allemaal voor nodig om daar te komen. Wat moet je gaan veranderen? Wat gaat er al goed? Waar heb je extra hulp bij nodig? Breng dit in kaart. Pak je agenda erbij en schrijf iedere dag een kleine stap op tot maximaal een week vooruit. Welke actie kan je morgen uitvoeren welke bijdraagt aan je lange termijndoel? En denk eraan, maak die stappen zo klein mogelijk. Bijvoorbeeld: “Ik ga 2 gezonde recepten zoeken.” “Ik ga een artikel lezen over buiten sporten.” “Ik ga de snoepla leegmaken en opruimen.” “Ik ga 10 minuten wandelen.” “Ik ga een mooie sportoutfit bestellen.”

STAP 5: Beloon jezelf

De laatste belangrijke stap is de uitvoering. Stap 1 t/m 4 kan je nu direct toepassen en voor jezelf helder maken. Maar als je je agenda vervolgens weglegt en de dagelijkse kleine stappen vergeet te zetten dan zal deze afvalpoging ook weer mislukken. Om gedragsverandering te implementeren kan jij een beloning koppelen aan die kleine stappen. Het is bewezen dat een beloningsmoment ons aanzet tot actie. En actie is het enige wat je nodig hebt om de cirkel te doorbreken.

Succesvol zijn in afvallen begint bij wat er tussen je oren gebeurd. Je mindset! Je kan nog zoveel kennis hebben over voeding. Je kan de mooiste trainingsschema’s van je coach ontvangen. Maar afvallen lukt niet als jij niet helder hebt waar je steeds op vastloopt. Durf eerlijk naar jezelf te zijn en neem je verantwoordelijkheid over je gezondheid.

De instagram cursus: grip op je voeding leert jou om een sterk fundament te creëren rondom je voedingspatroon en daarmee zet je belangrijke stappen om de vicieuze cirkel te doorbreken.

Doorbreek de cirkel