Believe in hitteplan

hitteplan

Believe in hitteplan

Deze week staan ons ongekend hoge temperaturen te wachten. De temperatuur komt boven de 30 graden uit, over de gevoelstemperatuur nog maar te zwijgen.
Het nationaal hitteplan is van kracht voor kwetsbare groepen in de samenleving. Reden genoeg dus om het Believe in hitteplan deze week ook van kracht te laten gaan.

In het kader van alle kleine beetjes helpen laten wij de avond workouts deze week een half uur later starten. Hoe later op de avond hoe lager de temperatuur. Verder zullen wij zoveel mogelijk locaties opzoeken waarbij wij in de schaduw kunnen trainen, extra pauzes inlassen en de intensiteit van de workouts verlagen.

Ben jij als echte bikkel deze week van plan om te komen sporten? Dan willen wij je graag onderstaande tips meegeven wat jij zelf kunt doen om de workouts zo aangenaam mogelijk te laten verlopen.

BEVRIES JE WATER

Heb jij een sportdag ingelast? Zorg dan dat je over de dag al voldoende water drinkt en goed eet. Tijdens de workout zal het water verwarmen door de zon, ook al leg je dit op een schaduw plekje. Handig om deze week een aantal waterflesjes te bevriezen. Zo blijft je water goed koel ook tijdens de workout.

Natuurlijk is het belangrijk om tijdens de workout voldoende te drinken. Tijdens het leveren van een uur inspanning kan je namelijk tot wel meer dan 1 liter aan vocht verliezen. De Believe in coaches zullen extra pauzes inlassen maar zorg er zelf voor dat je drinkt voordat je dorst krijgt.

LUCHTIGE KLEDING

Kleding die nauw aansluit zorgt ervoor dat het zweet minder goed verdampt. Hierdoor kan je lichaam de warmte niet goed kwijt. Draag dus luchtige, loszittende kleding en bij voorkeur ‘ademend’ materiaal. De kleur van je kleding is ook belangrijk. Draag het liefst lichte kleuren ipv donkere kleuren. Deze absorberen ook meer warmte.

BEDEK JE HOOFD

Deze week voorspellen ze ook een hoge zonkracht. Ook al sporten we in de ochtend en avond, je doet er goed aan om jezelf in te smeren en te beschermen tegen de UV-straling. Wat veel wordt vergeten is het bedekken van je hoofd tegen de zon. Aan te raden is om dus een petje te dragen (het liefst ook licht van kleur).

PAS JE TEMPO AAN

Accepteer dat deze week naar alle waarschijnlijkheid je sportprestaties zullen verminderen. Je hebt minder energie en voelt je loom. Wees trots op jezelf dat je de tijd neemt om toch je sportmoment in te lassen.
Begin tijdens de warming up rustig en laat je lichaam wennen aan de temperatuur. Pas je tempo aan gedurende de workout. Let op je buddy en sleep elkaar erdoorheen!

Raak je toch oververhit tijdens het sporten of wordt je gaandeweg de workout niet lekker? Loop dan rustig rond in de schaduw. Blijf goed ademhalen en leg een natte handdoek om je nek of gooi wat water over jezelf heen. Neem thuis een koude douche en houd jezelf rustig!

Geen reactie's

Geef een reactie