Lekker uit eten. De 6 do’s en don’ts

Lekker uit eten. De 6 do’s en don’ts

Uit eten gaan. Wie houdt er niet van? Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders iets meer dan 2x per maand uit eten gaan. Meestal gaan we spontaan uit eten. 16% van de bezoeken is om ‘iets’ te vieren. We leven in een eettijdperk. Op iedere hoek van de straat is eten te krijgen. Nederland telt in totaal meer dan 15.000 restaurants. De keuze is dus enorm.

Vaak krijgen wij vragen zoals: Hoe kan ik gezond uit eten? Waar kan ik op letten? Hoeveel mag ik eten? Wij zien dat vrouwen ook steeds bewuster worden als zij uit eten gaan. Dat is een goed teken. Waar vroeger altijd franse frietjes werden besteld kiezen we nu veel bewuster voor een lekkere salade bij het stukje vlees.

Met de decembermaand in het oog waar alles draait om lekker en veel eten heeft Believe in voor jou 6 do’s en don’ts op een rijtje gezet. Neem deze tips dus mee als je binnenkort weer uit eten gaat.

1. Do’s: Kies voor rauwkost
Don’ts: Kies voor frietjes of gebakken aardappeltjes

Je gaat lekker met je vriend uit eten en jullie bekijken aandachtig de menukaart. Dan weet je het en komt er een vriendelijke dame vragen of jullie je keuze hebben kunnen maken. Je benoemt het gerecht en er wordt aan je gevraagd of jij er frietjes of gebakken aardappeltjes bij wilt. Oh oh….

Een portie frietjes, uitgaande van 150 gram bevat al snel 491 kcal! Daar moet je flink voor wandelen om deze calorieën er weer af te krijgen. Wanneer jou dit wordt gevraagd kijk dan of je een extra portie rauwkost geserveerd kan krijgen.

2. Do’s: Sausjes en dressings apart geserveerd
Don’ts: Vragen om extra mayonaise, sausjes of dressing

Dan komen we bij de tweede belangrijke Do. Vraag meteen of ze de dressing/saus in een apart schaaltje kunnen serveren. Zo kan jij zelf bepalen hoeveel dressing je gebruikt.
Rauwkost kan zo gezond lijken maar als er een flinke scheut kant-en-klare dressing overheen wordt geschonken blijft het nog een calorierijke maaltijd.

Kies je dan toch voor patat. Probeer je hongerige gedachtes te temperen en doe het met 1 portie mayonaise. Hoe vaak ben je niet uit eten geweest en vroeg je om de haverklap extra mayonaise wanneer het bakje leeg was.

3. Do’s: Ga voor gevogelte of vis
Don’ts: Ga voor vlees

In ieder restaurant is wel een lekker kippetje of visje te verkrijgen. Kies als je uit eten gaat voor gevogelte of vis ipv vlees. Gevogelte bevat veel meer eiwitten en in vergelijking met andere vleessoorten minder verzadigd vet. Een gezonde en verantwoorde keuze dus.
Vis en met name vette vis (paling, makreel, haring, witvis, sardienen) is erg gezond voor ons. Het gezonde vetzuur in vis noemen we omega 3. Dit werkt o.a. cholesterolverlagend en is gunstig voor de hersenstofwisseling.

Heb jij het nieuws de afgelopen week in de gaten gehouden? Na 10 jaar geen wijzigingen aangebracht te hebben in de Schijf van Vijf adviseert de gezondheidsraad om minder rood vlees te eten. Rood vlees wordt door de Wereldgezondheidsorganisatie zelfs bestempeld als kankerverwekkend.

Kortom kies dus vaker voor een lekker stukje kip, maar dan zonder de satesaus natuurlijk ;), of vis (en nee, geen gebakken kibbeling).

4. Do’s: Kies een voor- en hoofdgerecht
Don’ts: Kies voor een drie-gangen menu 

Tja…1,2 of 3 gangen. Hoe meer keuze we lijken te hebben hoe lastiger het wordt. Spreek daarom vanaf nu met jezelf af dat je maar 1 verwenmomentje in de week neemt. Dit kan zijn in de vorm van een schaaltje chips, een lekker stukje chocolade of een toetje na het hoofdgerecht.

Je kan het de rest van de week wat rustiger aandoen als jij weet dat je uit eten gaat. Dan kan je jezelf natuurlijk belonen met een heerlijk toetje. Maar ben je al uit de bocht gevlogen? En wees daarin eerlijk tegen jezelf. Dan kan je beter dat toetje niet bestellen. Het scheelt geld en een hoop calorieën.

Ga voor een voorgerecht zoals meloen met ham, carpaccio (ja het is mager vlees, maar er is nooit gezegd dat je het helemaal niet meer mag) of één met vis.

5. Do’s: Kies een a la carte restaurant
Don’ts: Kies voor een “all you can eat” restaurant

All you can eat klinkt verleidelijk en is de laatste tijd razend populair geworden. Met name sushi.
Wat natuurlijk heel jammer is, is dat we “all you can eat” dan ook zo letterlijk nemen. We eten, eten en blijven eten totdat er echt niets meer bij kan. Je hebt het gevoel dat je rollend naar huis moet.

Onze hersenen hebben een vertragingstijd van 20 minuten wanneer we een maaltijd nuttigen. Met een concept zoals “all you can eat” kan het dus behoorlijk mis gaan. We blijven bestellen en denken veel honger te hebben totdat je opeens volledig verzadigd bent en er niets meer bij kan. Weer teveel calorieën!

Kies een restaurant uit waar je gerechten kan kiezen uit een menukaart. Je bestelt wat je lekker vindt en je weet ook dat je 1 portie krijgt die je de rest van de avond een verzadigd gevoel geeft maar er niet overvol van raakt.

all you can eat

6. Do’s: Drink 1 glaasje alcohol
Don’ts: Drink de hele avond alleen maar alcohol

De laatste Do en Don’t. Alcohol. Voor de meeste vrouwen lastig om dit te laten. We kunnen alcohol indelen in zwak alcoholische dranken, mixdranken en sterke dranken. Het is een fabel dat mixdranken en sterke dranken meer calorieën zullen bevatten. Dit komt door de hoeveelheid die geschonken wordt per glas. Een glas wijn bevat 100 ml waar er bij likeur en whisky slechts 35 ml per glas wordt geschonken. Qua calorie inname komt dit dus allemaal sterk overeen met elkaar.

Maar wat is nu verantwoord? Die keus ligt natuurlijk helemaal bij jezelf. Heb jij alcohol nodig om een gezellige avond te hebben of drink je het vooral omdat je het gewoon erg lekker vindt.

Wij adviseren om het bij 1 glas alcohol te houden wanneer je uit eten gaat. Drink daarnaast gewoon lekker water. Zonde om zoveel vloeibare calorieën extra binnen te krijgen als je netjes let op je voeding.

Laatste advies wat wij iedere vrouw willen meegeven. Doe waar jij je goed bij voelt maar houdt daarmee wel jouw gewenste doel in het oog. Wil je graag afvallen en ga je meer dan 2x in de maand uit eten dan zul je dus zeker moeten letten op de bovenstaande tips. Doe waar jij je lekker en goed bij voelt en zie het als een uitdaging om zo min mogelijk calorieën binnen te krijgen.

Wanneer ga jij weer uit eten en welke tips vond jij nuttig en ga jij zeker toepassen? Laat het ons weten.

Geen reactie's

Geef een reactie