Zo houdt je de kerst kilo’s buiten de deur

Kerst

Zo houdt je de kerst kilo’s buiten de deur

Morgen is het kerst. Voor vele de mooiste tijd van het jaar waarbij we samenzijn met onze geliefden, elkaar uitnodigen, voor elkaar zorgen, waar we de mooiste cadeau’s geven en krijgen onder het genot van lekker veel eten, en drinken.

Voor veel vrouwen is kerst ook een stressvolle periode. Er moeten cadeau’s worden gehaald, de kerstboom wordt weer opgezet. Er wordt van je verwacht dat er een overheerlijk kerstdiner op tafel komt en dat je de visite voorziet van allerlei lekkere versnaperingen de hele dag door.

Zelf lust je waarschijnlijk ook een aantal heerlijke versnaperingen en kijk je al uit naar het kerstdiner onder het genot van een glaasje wijn. Maar ook weet jij als geen ander dat je gevoelig bent voor die wel bekende kerst kilo’s. Ga jij deze 2 dagen helemaal los (lees: alles in je mond stoppen wat los en vast zit. En ja, wees eerlijk tegen jezelf) dan komen er zeker een aantal kilo’s bij.

Laten we dit jaar nu als vrouw zijnde die kerst kilo’s buiten de deur houden. Als er wordt gebeld doen we lekker niet open. Oftewel als onze hersenen zeggen: ik wil eten, eten, eten en nog meer eten geven we er niet aan toe!
Leuk gezegd, maar hoe doe je dat dan? Dat kan alleen jij! Met een ijzersterke discipline en een duidelijk doel voor ogen waarom jij jezelf niet de hele dag gaat vol proppen met zoete versnaperingen.

Wij kunnen je nu gaan vertellen dat je niet teveel moet snoepen want er zitten veel suikers in en suikers maken je dik. We kunnen je gaan vertellen dat je wel een glaasje wijn mag maar niet een hele fles. Ook voor jou is is dit al lang bekend.

Daarom lijkt het ons handiger om je 4 inzichten te geven die je morgen als een soort mooie kerstboodschap in je gedachten houdt. Are you ready? Hier komen de 4 inzichten die jou gaan weerhouden van overconsumptie deze kerst.

1. Voorkomen is beter dan genezen

Keuze 1:  Twee kerstdagen lang mag je alles eten wat je maar wilt. Van chocolade tot gebak en van een lekker stukje vlees tot aan het dessert.
Je blijft de hele dag door eten en drinken omdat je zo houdt van die gezelligheid met familie en vrienden. Al snel merk je dat je een vol gevoel krijgt en soms zelfs een beetje misselijk wordt van al dat zoetigheid. Maar jou maakt het niet uit want het is maar 1 keer kerst in het jaar en daar hoort veel eten en drinken bij. Na de kerst ga je dan toch maar even snel op de weegschaal staan en zie je dat je 3 kilo bent aangekomen.

Keuze 2: Twee kerstdagen lang geniet je van de gezelligheid met vriendin en familie. Je hebt een duidelijk doel voor ogen: en dat is een gezonde levensstijl creëren en behouden. Je weet dat er nog vele verjaardagen en feestjes aankomen, dus ook de kerstdagen zijn geen excuus om ineens veel meer te gaan eten. Je behoudt dus je eetpatroon zoals gewoonlijk en je voelt je de hele dag door lekker licht en energiek. Na de kerstdagen ga je op de weegschaal staan en zie je dat het gewicht gelijk is gebleven.

Zoals je ziet is voorkomen beter dan genezen. Je kan wel heel veel eten en op dat specifieke moment zal je er ook echt wel even van genieten. Maar dit gevoel duurt maar even. Na de kerstdagen heb je spijt van wat je hebt gedaan en houdt je er een rot en onzeker gevoel van over. Wat veel belangrijker, waardevoller en een bewustere keuze is, is om niet meer of minder te eten dan je normaal ook doet. Natuurlijk mag je jezelf iets lekkers gunnen maar zonder je eigen schuldig te voelen na de kerstdagen omdat je de kerst kilo’s niet buiten de deur hebt weten te houden.

2. Je lichaam weet niet dat het kerst is

Mentaal gezien weten we dat het kerst is. In december ben je al bezig met alle kerstvoorbereidingen. Maar fysiek gezien heeft ons lichaam geen idee dat het een feestdag is. Kerst staat voor veel mensen gelijk aan veel eten en drinken. En dit wordt door de meeste ook gedaan. Teveel eten zorgt echter voor meer vetoplsag, een neerslachtig gevoel, een verminderende algehele gezondheid, een verhoogde kans op hart en vaatziekten en ga zo maar door.
Gebruik kerst dus niet als excuus om meer te eten. Eet de hoeveelheid zoals je op een normale dag ook doet en geniet juist van de gezelligheid en de liefde van je naasten.

3. Gezond eten maakt je gelukkiger

Je kent vast het gevoel wanneer je teveel hebt gegeten. Een vies, vol gevoel. Je buik is opgezet, je laat een paar boeren, je voelt je lusteloos en je hebt geen zin om iets te doen. Dit komt door al het bewerkte voedsel wat jij je lichaam geeft. Het voedsel heeft vaak 0,0 voedingswaarde en het enige wat je doet is je maag vullen met rotzooi.

Eet deze kerst gezond en licht. Denk aan vis, komkommer, carpaccio, gevogelte, groenten en noten. Allemaal voeding dat puur en echt is en wat je een verzadigd en lekker gevoel geeft. En met bovenstaande voedingsmiddelen kan je ook een heerlijk kerstdiner op tafel zetten! Voedzaam eten maakt een stuk gelukkiger. Je bent trots op jezelf dat je puur en echt voedsel gegeten hebt en dit geeft je zowel mentaal als fysiek een boost.

4. Een beslissing maken geeft je rust

Chocolaatjes, toetjes, slagroomsoesjes, kerstkransjes, gebak, chips, nootjes, smeersels. Allemaal snacks die 2 dagen lang naar je roepen om opgegeten te worden. Stop met het gevecht wat je met jezelf voert in je gedachten.
Of je besluit om jezelf lekker vol te proppen om na de kerstdagen weer gezond te doen. Of je besluit om met kerst jezelf 1 super lekkere snack te gunnen en voor de rest puur en gezond te eten.

Wat wij hiermee willen zeggen: Jij bent de baas over je lichaam. Jij bepaalt welke voeding je in je mond stopt. Jij kunt ‘ja’ of ‘nee’ zeggen tegen je familie want het is jouw keuze.
Maak dus voor jezelf een beslissing hoe jij deze kerst graag wilt doorbrengen en je zult zien dat het je een hoop rust geeft. Welke keuze je ook maakt, niets is goed of fout. Doe vooral waar jij je goed bij voelt.

Dan rest ons niets anders dan alle lezers, fans en volgers van Believe in een onwijs mooie kerst toe te wensen! Geniet van alle liefde, cadeautjes en mensen om je heen. Geniet van alle gesprekken die je gaat voeren, het lekkere eten en kerstversieringen. Geniet, en drink en eet met mate ;).

Heb jij je nog niet aangemeld voor de 21 day food challenge? Vandaag is de laatste dag dat jij voor €14,99 mee kan doen.
Start op 4 januari met een gezonde levensstijl, ontvang meer dan 40 lekkere recepten en leer om puur en gezond te eten zonder alle gekke marketingtrends uit de food wereld. 

Geen reactie's

Geef een reactie