BLOGSERIE #3: WORDT EEN PLANNINGQUEEN

BLOGSERIE #3: WORDT EEN PLANNINGQUEEN

8 TIPS VOOR EEN SUCCESVOLLE PLANNING

Vandaag het laatste deel van de blogserie: “het geheim voor het behalen van jouw gewenste doel”. In blogserie 1 vertelde wij over de kennis die voor het oprapen ligt maar waar weinig of niets mee gedaan wordt in de praktijk. In blogserie 2 gaven wij je een waardevol stappenplan voor het creëren van de juiste mindset om succesvol jouw gewenste doel te kunnen behalen.
Deze twee blogartikelen gaven inzichten op het gebied van de juiste mindset. Want zonder dit hoef je niet eens te beginnen!

Vandaag gaan wij dieper in op een belangrijk onderdeel uit het stappenplan. Want nadat je de juiste mindset hebt weten te creëren betekent niet dat je er al bent. Dit is pas het begin! Na het stellen van een duidelijk doel, de commitment met jezelf te hebben vastgelegd en een juiste balans voor jezelf te hebben bepaald is het tijd voor hetgeen wat echt resultaat gaat opleveren. Het proces. Oftewel. ACTIE!

Wij willen het met je hebben over structuur en planning. Twee fundamentele eigenschappen die je dient te beheersen als je succesvol wilt zijn in de weg naar een gebalanceerde levensstijl.

Wat je niet plant dat doe je niet! En daar geloven wij bij Believe in heilig in. Jij ook? Misschien ben je wel het levende bewijs hiervan. Hoe vaak heb je jezelf niet voorgenomen om het morgen allemaal anders te gaan doen. Om nooit meer te snoepen of nooit meer alcohol te drinken. Om iedere dag te gaan sporten, want je was er he-le-maal klaar mee! En hoe vaak is het je ook echt gelukt om deze belofte aan jezelf waar te maken?

We gaan er vanuit dat je je doel en waarom helder hebt, je hebt je commitment vastgelegd. Zo niet? Stop dan met lezen en doorloop eerst het 7 stappenplan voor het creëren van de juiste mindset.

HET PLAN

Oke, je weet hoe je het wilt gaan aanpakken. Je hebt de juiste sportactiviteit gevonden. Je hebt de weekplanner in je bezit. Je weet welke voeding gezond is en welke niet. Je partner steunt je en dan?

Oke, je weet hoe je het wilt gaan aanpakken. Je hebt de juiste sportactiviteit gevonden. Je hebt de weekplanner in je bezit. Je weet welke voeding gezond is en welke niet. Je partner steunt je en dan?

  • Zorg voor een vast plan moment in de week. Probeer zoveel mogelijk te plannen. Van sportdagen, tot voedingsschema. Van ontspanningsmoment tot boodschappendag. Neem een vast plan moment in de week. Handig om dit de dag voor jouw vaste boodschappendag te doen.

 

  • Bepaal vaste sportdagen. Je spreekt met jezelf af om twee keer in de week naar Functioneel FIT te gaan. Leuk! Maar voor je het weet is de week voorbij en ben je maar 1 keer geweest. Gemiste kans. Als je werkschema het toe laat probeer dan twee vaste sportdagen in te plannen. Zo stap je ook niet in de valkuil om toch met je vriendin naar het terras te gaan. Je weet immers waarom het zo belangrijk voor je is om je doel te behalen.

 

  • Ga op zoek naar recepten. De eerste weken van je nieuwe gebalanceerde levensstijl zullen vloeiend verlopen. Je hebt volop motivatie en ideeën voor lekkere recepten. Na verloop van tijd kunnen sommige recepten toch gaan vervelen. We weten ook allemaal hoe belangrijk het is om gevarieerd te blijven eten dus plan ook een moment in je agenda om eens je oude kookboeken door te pluizen of het internet af te struinen naar lekkere en makkelijke recepten (voor een later moment). Print ze uit en verzamel ze in een map.

 

  • Plan aan de hand van je agenda. Een weekplanner invullen met iedere dag een heerlijke uitgebreid diner. Iedere dag een uur wandelen en 4 sportmomenten in de week. Hartstikke goed maar is het ook realistisch en haalbaar? Heb je een afspraak in de avond is het dan wel zo handig om heel uitgebreid te koken? Om 18.00 uur uit je werk, nog snel koken en om 19.00 uur alweer sporten? Leg jezelf niet onnodig veel druk op de schouders. Wanneer je aan de slag gaat met plannen houdt dan altijd je agenda erbij.

 

  • Voeg recepten toe waar je op een later moment in de week ook nog van kunt eten. Te druk, te lastig, te moeilijk, te veel werk. Verval niet in oude patronen en verzin zeker geen excuses. Een gebalanceerde levensstijl gaat niet vanzelf. Hier dient over nagedacht te worden maar je hoeft het jezelf ook niet onnodig moeilijk te maken. Maak jij bijvoorbeeld een lekkere courgettepasta of een soepje. Maak wat extra en eet het een dag later of vries het in. Zo bespaar je juist weer tijd.

 

  • Vergeet de boodschappenlijst niet. Heb je je eetschema succesvol ingepland. Vergeet dan niet een boodschappenlijst te maken (ook te vinden op onze weekplanner)! Zonder boodschappenlijst naar de winkel is vragen om moeilijkheden. Je oog valt razendsnel op een lekkere zak chips en wellicht neem je je favoriete chocoladereep ook nog mee naar huis. De boodschappenlijst zorgt voor rust, balans en structuur. Werk het lijstje af, loop rustig naar de kassa en je hebt weer een overwinningsmoment 😉 !

 

  • Wees lief voor jezelf. Een streng dieet, een overvolle agenda. Niemand wordt hier blij van en je lichaam al helemaal niet. Zorg iedere week voor een ontspannings- en verwenmoment. Waar word jij ontspannen van? Een lekkere massage, een netflixavond, op de bank met een goed boek, een wandeling in het bos. Week in week uit super healthy eten heeft niets te maken met balans. Dus wat is jouw verwenmomentje? Lekker uit eten met een vriendin, een portie bitterballen op het terras, een lekker taartje eten bij je favoriete lunchroom? Do it!

 

  • Evalueer de week. En de laatste tip die wij je willen meegeven is: EVALUEER. Een belangrijk moment om te groeien en dus niet in je comfort-zone te blijven hangen. Iedere week zijn er weer punten die heel goed zijn gegaan maar ook beter konden. Bespreek het eventueel met je partner/gezin en wees eerlijk tegen jezelf. Neem je verbeterpunten mee naar next week en je zult je verbazen waar jij over 1 maand staat.

Wordt jij ook een planningqueen?! Laat het ons weten of je wat aan bovenstaande tips hebt gehad. Wij zijn van plan om een videoserie op te nemen die geheel in het teken staat van plannen. Hoe vul jij onze weekplanner succesvol in en waar dien je allemaal op te letten? Als dit waardevol voor jou is, let us know, dan zullen wij hier binnenkort mee aan de slag gaan.

1Reactie
  • Ilse Broere
    Geplaatst op 11:58h, 23 juli Beantwoorden

    Hele waardevolle tips! Zeker als je een drukke agenda hebt. Plannen is dan juist fijn, dat geeft rust in je hoofd. Anders ga je dingen vergeten en dat gebeurd mij best vaak. Dus als je dingen opschrijft dus planned dan kun je het niet vergeten.

Geef een reactie