BLOGSERIE #2: IN 7 STAPPEN NAAR DE JUISTE MINDSET

Believe

BLOGSERIE #2: IN 7 STAPPEN NAAR DE JUISTE MINDSET

DEEL 2: KICKSTART JOUW MINDSET

In deel 2 van deze blogserie gaan we dieper in op mindset, gedachtes en de resultaten die hieruit voort kunnen komen. Als jij iets wilt veranderen in je leven begint alles met een gedachte, vervolgens is hier de juiste mindset voor nodig en wordt deze mindset vastgehouden? Dan resulteert dit in een gewenste uitkomst.

Dit is een wel heel versimpelde uitleg over hoe het proces verloopt. Maken wij het onszelf dan ook zo onnodig moeilijk? Is het echt zo simpel?

In het eerste deel van deze blogserie heb je kunnen lezen dat de kennis tegenwoordig voor het oprapen ligt met betrekking tot voeding en sport. We weten genoeg maar wordt er ook iets met deze informatie gedaan? Aan de cijfers te zien van mensen die kampen met overgewicht kunnen we concluderen van niet.

Steeds vaker kiezen we de makkelijke weg van een dieet, afslankpillen of in extremere gevallen: plastische chirurgie. We zijn liever lui dan moe (voel je vooral niet aangesproken als jij weet dat het niet zo is).

Zaak is om met al deze kennis wat te gaan DOEN. Actie, verantwoordelijkheid, zelfvertrouwen, respect, balans, realistische doelen en begeleiding zijn zo maar een greep woorden die in dit proces onmisbaar zijn.

Maar waarom heb je nu toch zoveel moeite om tot actie over te gaan? Waarom doe je niets met de opgedane kennis? Waarom heb je het gevoel dat je niet vooruitkomt? Dat het je keer op keer weer niet lukt om de juiste keuzes te maken?

Dit alles heeft te maken met de juiste mindset! Wij geven jou in 7 stappen weer hoe jij de juiste koers bepaalt. Hoe jij een kickstart geeft en de juiste mindset weet te bepalen om dit keer WEL je doel te behalen.

1. STEL EEN HAALBAAR EN REALISTISCH DOEL

Ben jij iemand die nooit een doel stelt? Of juist het onmogelijke van jezelf vraagt? Om in de juiste mindset te komen heb je allereerst een haalbaar en realistisch doel nodig.
FOUT:
“Mijn doel is om af te vallen”.
“ Mijn doel is om over 2 maanden 20 kilo lichter te zijn”.
GOED
“Mijn doel is om over 1 jaar van kledingmaat 44 naar maat 38 te gaan”.
“ Mijn doel is om binnen 3 maanden 5 kilo af te vallen”.
Een doel mag nooit te vaag zijn. Een doel mag nooit onrealistisch zijn. Een doel moet altijd een tijdsindicatie hebben en realistisch zijn.
Een doel is onmisbaar bij het resetten van jouw mindset. Zonder doel zal je altijd excuses hebben. Met een doel heb je een plan, een richtlijn en een verantwoordelijkheid naar jezelf toe om dit doel te willen behalen.
Bepaal voor jezelf of je een lange of korte termijndoel opstelt. Dit kan ook beide.

2. WEET JE WAAROM

Nog veel belangrijker dan het stellen van een doel is de dieperliggende achtergrond te herkennen, te weten en te benoemen. Een haalbaar en realistisch doel hebben is belangrijk maar weten waarom je dit doel wilt behalen is nog veel waardevoller.
Op deze manier zul jij je mindset uitdagen en jezelf leren kennen waarom je de dingen doet die je doet. Waarom kan je de weerstand niet weerstaan van chocolade? Waarom kost het je energie en moeite om te gaan sporten? Waarom blijf je excuses verzinnen om niet in je gezondheid te hoeven investeren?
FOUT
“Mijn doel is om af te vallen omdat ik onzeker ben”.
“Mijn doel is om over 2 maanden 20 kilo lichter te zijn omdat ik dan beter in mijn vel zit”.
GOED
“Mijn doel is om over 1 jaar van kledingmaat 44 naar maat 38 te gaan. Dit wil ik omdat ik mijzelf een stuk zelfverzekerder zal voelen als ik in de spiegel kijk. Ik wil mijzelf accepteren en weer mooi voelen. Ik wil een vrolijk persoon zijn voor mijn man en kinderen en hen ook het goede voorbeeld geven van een gezonde levensstijl”.
“ Mijn doel is om binnen 3 maanden 5 kilo af te vallen omdat ik dan mijn galajurk weer zal passen. Deze jurk wil ik dragen op de trouwdag van mijn beste vriendin”.
Wanneer jouw waarom duidelijk is zul je alles in werking stellen om je doel te behalen. Stap 2 is een cruciale stap. Wanneer je deze vraag niet duidelijk voor jezelf beantwoordt dan zal je brein een loopje met je nemen en je terug willen trekken in oude en ongezonde gewoontes. Wanneer je stap 2 serieus en succesvol aanpakt dan zal je mindset zich gaan resetten en de acties die daaruit voortkomen in gelijkenis stellen met je doel.
Onderschat deze stap niet. Het is één van de moeilijkste vragen. Maar je zult herkennen wanneer je deze stap goed hebt aangepakt. Bij de eerstvolgende lastige situatie zul je meteen denken: “Ik doe het voor mijn kinderen”, “Ik doe het voor mijn zelfverzekerdheid”, “Ik doe het om weer in mijn galajurk te passen”. En dan zul je zien dat je sterk genoeg bent om door te zetten.

3. COMMITMENT

Nog een hele belangrijke vraag om de juiste mindset te creëren is het volgende: “Wat heb jij er voor over om je gewenste doel te behalen”?
Als je punt 2 naar tevredenheid hebt beantwoordt dan zal je bij deze vraag geen weerstand moeten voelen. Dan zal je bijna direct willen zeggen: ALLES. Wanneer dit zo is dan weet jij dat je commitment (toewijding) in overeenstemming is met je doel.
Voel je wel weerstand dan is je waarom niet helder, sterk en/of duidelijk genoeg. Dan ben je niet bereid om er alles aan te doen om tot het gewenste resultaat te komen.
Voorbeelden van het soort weerstand dat je kunt voelen:
“Ja, maar ik ga echt niet allemaal van die bakjes meenemen naar mijn werk en zelf van alles 
  staan voor te breiden”.
“Ja, maar ik heb maar 1 avond vrij en dan wil ik toch echt wel graag met mijn vriend op de
  bank Netflixen”.
“Ja, maar ik heb echt geen tijd om twee keer in de week te sporten, mijn man werkt en wie 
  moet er dan voor de kinderen zorgen”?
“ Na mijn vakantieperiode ga ik echt aan de slag”!

Als je iets echt wilt dan denk je in oplossingen (en er is altijd een manier). Als je geen duidelijk doel voor ogen hebt dan denk je in problemen.

4. ZOEN NAAR DE JUISTE BALANS

Oke, je hebt de eerste drie stappen doorlopen. Je doel is helder. Je weet heel duidelijk waarom je dit doel wilt behalen en je beseft ook dat je er alles aan wilt doen om dit te behalen. Niets staat je meer in de weg. Nu is het tijd om een plan van aanpak op te stellen.
Voorbeeld vragen die je hierbij kunnen helpen:
– Waar ga je sporten?
– Welke soort (sport) activiteiten vind je leuk?
– Hoe vaak ga je intensief sporten in de week?
– Wat ga je doen aan beweging? (wandelen, fietsen)
– Hoe ga je je voedingspatroon veranderen?
– Wat vind je belangrijk m.b.t. voeding?
– Wanneer plan jij je verwenmoment in?
– Wanneer word je vaste boodschappendag?
– Ga je een weekplanner maken?
– Wanneer in de week heb je tijd voor jezelf?

Allerlei vragen die in kaart brengen hoe jij je doel daadwerkelijk gaat behalen. Het proces naar het gewenste resultaat is belangrijk. Misschien nog wel belangrijker dan het uiteindelijke resultaat zelf. In dit proces zal je heel veel van jezelf als persoon gaan leren. Je zult jezelf tegenkomen, moeilijke dagen ervaren maar ook dagen vol energie, motivatie en discipline.
Houdt in je achterhoofd dat je altijd een gebalanceerde levensstijl wilt nastreven. Een levensstijl die je dus ook over 1 maand en 1 jaar kan volhouden. Zet jezelf niet op een streng dieet maar blijf realistisch en waarborg de juiste balans!

5. ACTIE, ACTIE, ACTIE

Nu jij jouw raamwerk in kaart hebt gebracht is het tijd voor ACTIE. En dit is waar het dus bij veel vrouwen keer op keer blijft misgaan. Je hebt een doel en bent enthousiast. Je vindt een leuke sportactiviteit maar na drie maanden komen de eerste excuses al om de hoek kijken. Je raakt je motivatie kwijt, gaat steeds minder, zegt je abonnement op en je vervalt terug in je oude eetpatroon etc. Kortom, je bent weer terug bij af.
Allemaal om dezelfde terugkerende reden. Je hebt daadwerkelijk geen idee voor wie of wat je het doet. Je bent geen commitment met jezelf aangegaan.
Zonder doel heb je excuses. Met een doel heb je een plan (weet je nog).

6. LAAT JE HELPEN

Onthoud dat je het nooit alleen hoeft te doen. Heb je thuis een partner of vriend? Laat hem je dan ondersteunen en neem hem mee in je proces. Hetzelfde geldt voor een goede vriendin, je moeder of kinderen. Breng hen op de hoogte waarom je dit doel zo graag wilt behalen en waarom het belangrijk voor je is.
Wij beloven je, die rare blikken op een verjaardag wanneer je een taartje afslaat verdwijnen als sneeuw voor de zon. Je zult andere mensen inspireren met jouw verhaal. Ze zullen respect hebben voor je doorzettingsvermogen en discipline. En je zult ook hen in beweging zetten naar een gezondere levensstijl.
Geef jij een goede opvoeding en het juiste voorbeeld aan je kinderen? Dan zul je dat later merken in hun acties, normen en waarden. Dit werkt ook zo in jouw omgeving. Laat zien waar je voor staat, waar je aan werkt en jij zult mensen meenemen in je enthousiasme en motiverende rol.
Jij wordt dus niet alleen een gezonder mens! Ook je kinderen, partner, ouders en vriendinnen liften mee op jouw doorzettingsvermogen en positieve mindset.

7. BONUSTIP: ‘ JIJ BENT NUMMER 1’

Maar vergeet niet! Jij bent nummer 1. Bij iedere stap die je zet! Wees in staat om jezelf en je gezondheid op nummer 1 te zetten. Zonder goed voor je lichaam te zorgen zullen zich allerlei kwaaltjes en in het ergste geval ziektes opdoen. Kan jij er dan nog zijn voor je gezin?
Jezelf op de eerste plek zetten lijkt egoïstisch over te komen maar juist laat je ermee zien hoe belangrijk het is om te investeren in je gezondheid. 
Dit zijn ze! Het stappenplan naar het creëren van de juiste mindset. Het behouden van een sterke controle over lichaam en geest. Ga jij aan de slag met deze 7 stappen? Wij zijn benieuwd! 
Volgende week zijn wij bij je terug met het laatste deel uit deze blogserie. Tot volgende week zondag.

 

Geen reactie's

Geef een reactie